X گزینه های شخصی سازی:
  • تغییر سایز صفحه:

نقش و جایگاه روابط عمومی در شرکت های آب و فاضلاب


نويسنده : رضا جمالوندي

كارشناس دفتر روابط عمومي و آموزش همگاني

 

مقدمه:

روابط عمومی یعنی اطلاعات؛ اطلاعاتی که منجر به آگاهی و رشد فکری می گردد.

در سازمان ها و شرکت هایی که خدمات رسان بوده و در ارتباط مستقیم با مردم قرار دارند، داشتن اطلاعات موثق ، دقيق و به موقع با توجه به هدف و ساختار ، بزرگ ترين سرمايه آنان است و حيات يك سازمان به داشتن يك ارتباط دو سويه درون و برون سازماني و انجام تبليغات و كسب اطلاعات به روز و مفيد بستگي دارد و اين جاست كه لزوم وجود روابط عمومي واقعي در ايستگاههاي روابط عمومي نمايان مي شود. پس روابط عمومی که می خواهد اطلاع رسانی کند و در جهت آموزش های همگانی گام بردارد، باید خود همه اطلاعات درون و برون سازمان را در اختیار داشته باشد. و این اطلاعات را پردازش شده برای مدیر دستگاه بیان کند. این پردازش اطلاعات شامل افکار سنجی ها نظر سنجی ها و ... می شود.

 

امروزه روابط عمومی ها  از ابزارهاي مهم توسعه ، محسوب می شوند. نقش مهم روابط عمومي در تصميم گيري ها، سیاست ها و خطی مشی های سازمان بدون انکار است. روابط عمومي ابزاري در اختيار مديريت است. مديراني كه داراي روابط عمومي قوي هستند درتصميم گيري هايشان درست و موفق عمل می کنند، و برعكس مديراني كه روابط عمومي قوي ندارند اغلب دچار اشتباه مي شوند .

 

همانطور که می دانیم مشارکت مردم از ارکان توسعه ملی است، مجموعه فعالیتهای روابط عمومی باید منجر به افزایش مشارکت و همکاری و همراهی مردم با اهداف شرکت ها شود، و این امر محقق نمی شود جز با وجود اعتماد و اعتماد نیز با نمایاندن عملکرد و تعامل دوسویه، درک نیازهای مردم و اطلاع رسانی صحیح حاصل می شود. در سازمانها این وظیفه حساس بر عهده روابط عمومی ها گذاشته شده است.

 

اهمیت این موضوع در شرکت های خدمات رسان همچون شرکت های آب و فاضلاب به مراتب بیشتر است چرا که اولاً آب از نیازهای اساسی مردم و از ارکان اصلی توسعه و آبادانی کشور است، ثانیاً انتظار مردم از این شرکت ها بخاطر پرداخت بهای آب و نیاز شدید مردم به گرفتن خدمات این بخش بسیار بالاست. از طرفی قرار گرفتن  ایران در یک منطقه اقلیمی نیمه خشک ، رشد جمعیت و توسعه شهری در کشور و اجرای طرح های بزرگ همچون طرح مسکن مهر در کشور و تلاش در جهت خودکفایی و در کشور که همه و همه نیازمند آب است. حساسیت مردم نسبت به  این شرکتها را بالابرده و  نیاز به جوابگویی و اطلاع رسانی را مضاعف می سازد.از اینرو تعجبی نیست که تقریباً همه روز در روزنامه ها و جراید و همچنین برنامه های رادیویی و تلویزیونی مردم با وسیله های مختلف، انتظارات و مشکلات و مسائل خود را بیان می کنند و روابط عمومی ها نیز ملزم به پاسخگویی هستند. 

                      

 

این در حالی است که شرکت های آب  و فاضلاب به دلیل مشکلات مالی  بخصوص در تأمین اعتبار برای اجرای پروژه های آب رسانی مواجه هستند و با توجه به تقاضاها و انتظارات بالا، تنها هنر روابط عمومی در پاسخگویی و تعامل و اطلاع رسانی صحیح همراه با آموزش های درست است که موجب القاء افکار عمومی و همراه کردن مردم با سیاستها و اهداف شرکت می گردد.                            

 

از این رو کارکنان روابط عمومی در هر شرکتی باید دارای نیروهای متخصص آگاه و پرتلاش بوده و این موضوع  که به عنوان هنر هشتم از آن یاد می شود باید مد نظر مدیران عامل شرکت ها قرار گیرد. چرا که توجه مدیران به روابط عمومی می تواند رسیدن به اهداف اساسی شرکت ها را تسهیل کند. 

                                                                                                                             

 

این نکته قابل تأمل است که یک روابط عمومی خوب می تواند علاوه بر کسب رضایت مندی مردم و کسب اعتماد آنان موثر بوده و با آموزش های صحیح به آنان  ضمن ایجاد مشارکت و همکاری مردم با شرکت های آب و فاضلاب ، آن را در بهترین جایگاه ممکن قرار دهد.

 

تاریخچه روابط عمومی

 

باید گفت که فعالیت های روابط عمومی از ابتدای که انسان به شکل دسته جمعی زندگی را آغاز کرد تا کنون به اشکال مختلف و بنا به نوع نیاز بشر وجود داشته است. 

پیشرفت صنعت و تکنولوژی باعث ایجاد دفاتر روابط عمومی به شکل کنونی گردیده است. 

 نخستین شرکت روابط عمومی توسط( لوی لیدبتر لی) فارغ التحصیل دانشگاه پینستون و خبرنگار روزنامه جهان نیویورک در شهر نیویورک تأسیس گردید. این فرد را پدر روابط عمومی در امریکا می نامند. 

                                                                          

 

در ایران با تأسیس سازمانهای جدید اداری و مشخصاً از دهه ی 20 میلادی به بعد به تدریج در تشکیلات وزارتخانه ها و سازمانهای بزرگ کشوری و لشکری، ادارات و دفتری به نام های تبلیغات، انتشارات، اطلاعات، مطبوعات، تهیه بریده جراید، تنظیم آگهی ها، فراهم کردن گردهمایی و انجام سخنرانی ها و فعالیت های مشابه می پرداختند و مسئولین این ادارات بیشتر از نویسندگان و خطبا انتخاب می شدند. 

                                                                                                                                                             

 

وزارت خانه ها، نهادها و تشکیلات و تأسیساتی که پس از مشروطیت به وجود آمدند در برابر مجلس، مطبوعات  و افکار عمومی مسئول و پاسخگو بودند. و مدیران و مسئولان آنها برای ارائه ی کار نیاز داشتند تا با مردم ارتباط دو جانبه برقرار کنند و به اطلاع  دادن و آگاه کردن آنان بپردازند، به صحبتهای آنان گوش دهند و به اقناع و ترغیب برای آنها مبادرت ورزند.                                                   

 

در اوایل دهه ی سوم قرن حاضر( نیمه اول دهه ی50 میلادی) در محافل مطبوعاتی و تبلیغاتی ایران روابط عمومی یک اصطلاح آشنا بود و تولد خود را برای به وجود آوردن یک شغل پر تکاپو، حساس و مهم به عنوان بازوی ارتباطی تبلیغاتی مدیریت سازمان های  ایران آغاز کرد و به تدریج از همزاد مطبوعاتی و روزنامه نگاری خویش جدا شد. 

                                                                               

 

در دهه ی 1340 به تدریج دفاتر انتشارات و مطبوعات وزارتخانه ها به روابط عمومی تغییرنام دادند و در این دگرگونی سازمان و تشکیلات خود بخش های ارتباط با مردم تحقیقات افکارسنجی، تشریفات سمعی و بصری و غیره را افزودند.                                 

 

دفاتر روابط عمومی پس از انقلاب تحت نام «روابط عمومی و ارشاد اسلامی» عموماً با مسئولان جدید کارهای ارتباطی و روابط عمومی را پیش می برند.    

                                                                                                                                                

 

در سال 1370 به منظور تشویق مسئولان روابط عمومی مراسم برگزاری روابط عمومی نمونه در تهران برگزار گردید.                         

 

اکنون در کشور ما به حرفه ی روابط عمومی همچون یک حرفه ی حساس، مهم، پر مسئولیت و تعیین کننده نگریسته می شود.                                                                                                                                   

 

اکنون رشته ی روابط عمومی در برخی دانشگاههای کشور در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد و مراکز آموزش عالی علمی تدریس می شوند.   

                                                                                                                                                      

 

هم اکنون دفاتر روابط عمومی در سراسر کشور اسلامی ایران می کوشند تا فعالیت های خود را از لحاظ کمی و کیفی ارتقاء بخشیده و وظایف و مسئولیت های خود را هر چه بیشتر و دقیق تر انجام دهند.                                                                                   

 

تعریف روابط عمومی

 

کسانیکه نسبت به حرفه روابط عمومی علاقمند هستند یا به نحوی در باره آن صاحب آگاهی هستند. تعاریف خاصی از آن دارند.   

رکس هارلواز پیشگامان روابط عمومی در جهان می گوید: «روابط عمومی عبارتست از دانشی که بوسیله آن، سازمان ها آگاهانه می کوشند تا به مسئولیت اجتماعی خویش عمل نمایند، تا بتوانند تفاهم و پشتیبانی کسانی که برای مؤسسه اهمیت دارند را بدست آورند.              

 

برخی از تعاریف مختصر یه شرح ذیل است:

 

روابط عمومی ، عبارت است از: داشتن رابطه خوب با دیگران

 

روابط عمومی عبارت است از: تلاش های یک مؤسسه، جهت کسب همکاری مردم و گروههای دیگری که برای آن مؤسسه اهمیت دارند. روابط عمومی عبارت است از: اقدام به کارهایی، جهت افزایش و تقویت رابطه با مردمروابط عمومي چشم و چراغ يك دستگاه است. روابط عمومي است كه بايد همه چيز را ببيند و همه چيز را نيز زيبا بنماياند .

 

روابط عمومي مغر متفكر و موتور محركه و شريان حياتي و دايمي دستگاه است .

 

روابط عمومي هدف و چگونگي كليه برنامه ها را ترسيم مي كند .

 

روابط عمومي مشاور امين مدير و كليه كاركنان دستگاه است. پس لازم است كه مدير و كاركنان صد در صد به 

 

وي اعتماد دشته باشند.

 

روابط عمومي آيينه زيبايي هاست . يك اطاق شيشه اي است كه از هر طرف آن همه چيز زيبا ديده مي شود.

 

روابط عمومي هنر و علم اجتماعي است كه درون و برون دستگاه را به هم پيوند مي دهد.

 

روابط عمومي حافظ منافع دستگاه مربوطه و مردمي است كه با آن سر و كار دارند .

 

انجمن جهانی روابط عمومی(ایپرا) در ماه می 1960 تعریف زیر را جهت روابط عمومی، تدوین و تصویب نمود. همین تعریف در نشست سال 1978 انجمن مکزیکو ، مورد تأیید مجدد قرار گرفت: 

                                                                                              

 

«روابط عمومی، بخشی از وظایف مدیریت سازمان است. عملی است ممتد، مداوم و طرح ریزی شده که از طریق آن، افراد و سازمان ها می کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی که با آنها سرو کار دارند، به دست آورند».                                                                     

 

وظایف روابط عمومی

 

کار مسئول روابط عمومی نفوذ در افکار عمومی است. برای اینکه کسی را وادار به انجام کاری ساخت قاعدتاً سه راه بیشتر موجود نیست(تهدید، تطمیع و در روابط عمومی سومین مورد یعنی اقناع و ترغیب بکار می رود.                                                           

 

مسئولان روابط عمومی همواره می کوشند که راهبر و راهنمای افکار عمومی باشند یا افکار عمومی را عوض یا افکار جدیدی خلق کنند.                                                                                                                      

 

در اقناع و ترغيب بايد گفت كه : اگر اطلاع رساني واقعي باشد، اقناع و ترغيب به وجود مي آيد . 

 

اقناع يعني : راضي شدن ، هم معنا و هم مفهوم شدن .

 

عالمان جامعه شناسی اصولی را برای اقناع مردم مؤثر می دانند که به برخی از آنها اشاره می کنیم                       

 

1- برای تغییر رویه و عقیده باید ابتدا پیامی برای تغییر دریات گردد و مورد قبول واقع شود برای این کار باید ابتدا مخاطب را خوب شناخت و سپس محتوای اقناعی را با محرک های شرطی سازماندهی کرد. متقاعد کننده کسی است که سعی می کند به فرد نشان دهد که چگونه تغییر در عقیده به تحقق پاره ای از نیازهای وی خواهد انجامید.                                              

 

2-پیشنهاد و پیام در صورتی که از طریق یک منبع مورد اعتماد مردم سرچشمه گیرد بیشتر مقبول خواهد افتاد. اگر پیشنهاد یا پیام از طریق رسانه های جمعی ابلاغ گردد مقبولیت آن بیشتر است.                                                                      

 

3-اگر پیشنهاد یا پیام با عوامل دیگری که با اساس معتقدات و رفتار ما سرو کار دارد توأم گردد به آسانی موجب تغییر در عقیده و رویه خواهد شد.  

                                                                                                                            

 

4- اگر نتایج یک پیشنهاد به سادگی و روشنی برای مردم شرح داده شود تغییر عقیده و رویه در مردم امکان پذیر خواهد بود.      ترغيب : يعني كشيدن ديگران به سمت خود ، هم جهت كردن ديگران با خود كه جمع اقناع و ترغيب مساوي است با تفاهم و همفكري و همکاری .                                                                                                                            

 

ترغیب به عنوان یک موضوع ارتباط معمولاً به عنوان یک فرایند ارتباطی تعریف می شود که هدف آن نفوذ کردن است. یک پیام ترغیبی یک نظر یا رفتار را به شکل دوطلبانه به گیرنده ارائه می کند.

 

ترغیب فرایندی است با کنش متقابل که در آن گیرنده انجام یک نیاز یا خواست را در شرایطی(عملی) می داند که هدف ترغیبی اجرا می شود. در چنین رهیافتی مخاطب هرگز به عنوان منفعل انگاشته نمی شود. هدف ترغیب آن است که نگرش یا رفتار مخاطب تغییر کند. تغییر مورد نظر پاسخی است از سوی مخاطب.

 

 به دنبال اطلاع رساني حقيقي، اقناع ، ترغيب  و  مشاركت به وجود مي آيد. افراد درون و برون سازمان با هم همراه مي شوند و چنين سازماني، موفق، پيشرو، پويا و سرافزاز خواهد بود و مطابق با اهداف تعيين شده در مسير خدمت حركت خواهدكرد.                                                                                                                      

 

نکته شایان ذکر این است که شیوه های اجرایی روابط عمومی ها در کشورهای مختلف با توجه به ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آنان با هم متفات است.

                                                                                                                  

 

در جامعه ی کنونی مسئولین روابط عمومی با اعتقاد و ایمان به آزادی و دموکراسی و شرافت انسانی مدعی هستند که با حفظ و رعایت ارزشهای اخلاقی و حرفه ای به امر ارتباطات در عصر پیچیده کنونی می پردازند.                                                                    

 

 

 

 

اقتباس از منابع:

 

 

 

 

1-تئوری و عمل در روابط عمومی و ارتباطات(1377)،مولف علی میر سعید قاضی،چاپ دوم ، انتشارات مبتکران

 

2-روابط عمومی تجربی(1384)، مولف: مهندس محمد حسین زارع مهر جردی- دکتر تقی قا

 

دریان،چاپ اول، نشر سرو چمان

 

3-مدیریت در روابط عمومی(1384)، تالیف: دکتر اسماعیل قدیمی، چاپ اول،انتشارات نزهت

تاریخ ارسال: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
از دسته: فرهنگي، هنري
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها